Skip to main content
Gassnova
 
Search button icon
  • Nyhetsbrev
  • Nyheter & media
  • Organisasjon
  • Kontakt
  • CCS-ordliste
  • Om Gassnova
    • Karbonfangst og -lagring
    • CCS-kunnskap
    • Om Gassnova
  • Forskning og utvikling (CLIMIT)
    • Hovedside
    • Søk om støtte
    • Prosjekter
    • Om CLIMIT
    • CLIMITs prosjektportefølje
    • CLIMIT Summit
    • USA & Norge samarbeid
  • Demo av CO2-fangst (TCM)
  • Erfaring fra Langskip
    • Hovedside
    • Om Langskip
    • Dokumenter/rapporter fra Langskip
    • Tidslinje
View all posts in nyheter Nyheter
Gasskran med rørledningssystem på en naturgassstasjon. Foto.

10.06.2025

Transport av CO₂ i et CLIMIT-perspektiv

For CLIMIT har transport av CO2 vært en sentral del av satsing og finansiering av norske CCS-prosjekter., Bakgrunnen er at en effektiv og trygg infrastruktur er nødvendig for å forbinde fangstanlegg med lokasjoner for lagring. I et CLIMIT-perspektiv omfatter transport av CO2 alt fra kompresjon ved fangstanlegget til og med brønninjeksjon i lageret.

I Norge er det tatt flere initiativer for transport av CO2, ikke minst Northern Lights-prosjektet som er en del av den brede satsingen på CCS gjennom Langskip-prosjektet. Northern Lights skal transportere flytende CO2 fra fangstanlegg både i Norge og andre europeiske land. Dette vil skje via skip og muligens rørledninger til lagringsreservoarer under havbunnen i Nordsjøen. Internasjonalt finnes det lignende prosjekter for etablering av CO2-transportinfrastruktur, både onshore og offshore, hvorav de fleste er i tidlig fase.

Transporten av CO2 kan skje ved ulike metoder

Vei: Brukes når avstandene er korte, eller det er utfordringer med å etablere rørledninger.

Rørledninger: Mest vanlig for kontinuerlig og store volumer CO2 over kortere avstander eller i områder med tett industriell infrastruktur.

Skip: Brukes når avstandene er store eller overføring mellom regioner er nødvendig, noe som gir større fleksibilitet enn rørledninger.

Industrial pipe street seen in longitudinal direction. Tall industrial pipes diffuse in the background against a faint yellow sky. Photo.

Teknologisk utvikling

Flere teknologier for transport av CO2 har nådd modne stadier. For eksempel er skipsbasert transport på god vei mot kommersialisering, spesielt i Northern Lights-prosjektet.

  • Rørledninger for CO2-transport: Teknologisk utvikling innen rørledninger i Norge handler om å sikre at disse kan transportere CO2 pålitelig og trygt. Eksempler på teknologisk utvikling er trykkontrollsystemer, materialutvikling, korrosjonsbestandighet og målere for blant annet å sikre levetid og sikkerhet.
  • Skipstransport av CO2: Norge har bidratt til å utvikle skipsteknologier som kan frakte flytende CO2 fra fangstlokasjoner til offshore lagringssteder. Teknologien her setter søkelys på design av CO2 tankere, både lav- og høytrykk, noe som krever spesialdesignede tankskip. I tillegg kommer blant annet teknologisk utvikling av laste- og lossesystemer, samt korrosjonsbestandighet som er kritisk for å sikre rask og trygg overføring av CO2 mellom skip og lagringsanlegg
  • Digital teknologi og overvåkning: I Norge utvikles avanserte overvåkningssystemer som sørger for sanntidsinformasjon om tilstanden til rørledninger og skip. Eksempler på dette er sensorer og IoT løsninger langs rørledninger og i skip for informasjon om trykk, temperatur og eventuelle lekkasjer. Måle-, simulerings- og strømningsteknikk er fundamentalt for digital teknologi og overvåkning.

I hovedtrekk er de teknologiske utfordringene i Norge knyttet til reduksjon av risiko og kostnader, økt sikkerhet, skalerbarhet og harmonisering av teknologi. Videre forskning og utvikling er nødvendig for å gjøre transporten mer effektiv, samt for å sikre at infrastruktur for CO2-transport kan utvides i takt med fremtidige behov. Dette innebærer også samarbeid med andre land for å utvikle internasjonale løsninger, spesielt fordi mange land vil kunne ha behov for å eksportere sin fangst av CO2 til norske lagringssteder.

Alt i alt er Norge godt posisjonert til å lede den teknologiske utviklingen av CO2-transport, spesielt innen rørledning og skipstransport, og vil trolig fortsatt spille en viktig rolle i globale CCS-prosjekter i fremtiden.

Reguleringer og rammeverk

Transport av CO2 har blitt et viktig tema i den globale innsatsen for å redusere klimagassutslipp. Internasjonale regelverk som påvirker CO2-transport er i stor grad forankret i avtaler som Parisavtalen, FN’s klimakonvensjon (UNFCCC), og andre internasjonale miljølover.

Nøkkelkomponenter i det internasjonale regelverket:

  • Londonprotokollen: Dette er en internasjonal avtale som regulerer dumping av avfall til havs. Norge har vært pådriver for å tilpasse denne protokollen slik at den tillater lagring av CO2 under havbunnen, noe som er avgjørende for prosjekter som «Northern Lights», som transporterer og lagrer CO2 i Nordsjøen.
  • EUs direktiver: EU har utformet regelverk for transport og lagring av CO2, inkludert regler for rørledninger og sikker lagring under bakken. Selv om Norge ikke er medlem av EU, deltar Norge i det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS) og følger mange av de samme reglene. EUs CO2-lagringsdirektiv er derfor viktig for norsk regulering av slike prosjekter.
  • Internasjonale maritime organisasjonen (IMO): IMO har ansvar for regulering av CO2-transport med skip. Norge er en aktiv deltaker i IMO, spesielt siden CO2 også kan bli transportert med skip til lagringssteder offshore.

En av utfordringene i et norsk perspektiv er behovet for å harmonisere nasjonale og internasjonale regelverk for å sikre at CO2 kan transporteres effektivt på tvers av landegrenser, enten det skjer med rørledninger eller skip. De nasjonale forutsetningene for lagring av CO2 er svært gode og kan gi norske aktører et teknologisk fortrinn.

Kommersialisering

Flere prosjekter er i en tidlig fase av kommersialisering, spesielt i Europa. Northern Lights, som et internasjonalt prosjekt, har skapt stor interesse fra industrielle aktører i flere land, som nå ser på muligheten for å benytte den norske infrastrukturen for lagring av CO2.

Det første Northern Lights skipet. Foto: Northern Lights

Det videre arbeidet innenfor utvikling av transport av CO2 er:

  1. Optimalisering av transportteknologier: Det er behov for ytterligere forskning på effektivisering både av rørlednings- og skipsbaserte løsninger. Dette inkluderer blant annet å forbedre kompresjonsteknologier for CO2 og å utvikle løsninger for trygg transport.
  2. Økonomisk bærekraft: For å gjøre CO2-transport økonomisk gjennomførbart må kostnadene knyttet til både transport og fangst av CO2 reduseres. CLIMIT vil også i fremtiden ha fokus på dette gjennom støtte til forskning på nye teknologier og løsninger.
  3. Internasjonalt samarbeid: Videre samarbeid mellom land og regioner for å bygge en felles infrastruktur for transport og lagring av CO2 vil være avgjørende. CLIMIT har her en viktig rolle, særlig gjennom sin støtte til prosjekter som knytter sammen internasjonale partnere.
  4. Skalering: Videre arbeid må sette søkelys på å skalere eksisterende prosjekter slik at CO2-transport kan håndtere større volumer i takt med at CCS-teknologier blir gjennomført i større omfang og skala. Et utviklingstrekk kan være at større regionale klynger forplikter seg gjensidig til fangst og transport.

CLIMIT spiller en viktig rolle ved å støtte forskning og utvikling innen CO2-transport, spesielt når det gjelder å redusere risiko og utvikle kostnadseffektive løsninger. Programmets mål er å muliggjøre en fullskala CCS-infrastruktur som kan bidra til å nå klimamålene nasjonalt og internasjonalt. CO2-transport er en av nøklene til dette.  I fremtidige prosjekter vil man fortsatt fokusere på å bygge den nødvendige infrastrukturen for å kunne lagre store mengder CO2 på en sikker måte.

Internasjonalt bidrar CLIMIT til å fremme samarbeid gjennom kunnskapsdeling og støtte til innovasjon på tvers av landegrenser.

footer logo

CLIMIT er et nasjonalt program som i 20 år har gitt økonomisk støtte til forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologier for en mer effektiv CO2-håndtering.

Kontakt oss
E-post: postmottak@gassnova.no
  • linkedin sosial ikon
  • youtube sosial ikon
gassnova © 2025
Webdesign og Webutvikling av Increo
nettredaktør Personvern TILGJENGELIGHETSERKLÆRING