Prosjektet ble klassifisert som et mulighetsstudie på veien mot et omfattende og kostnadskrevende test prosjekt som et trinn i utviklingen av «Moving Bed Carbonate Looping» teknologien.
Hva var målet til prosjektet?
Et mulighetsstudie med fokus både på teknologi og markedsmuligheter var nødvendig på dette stadiet da det var flere essensielle teknologielementer som i liten grad var evaluert kritisk for anvendelse i MBCL, både elementer av materialteknologi, mekanisk design, termisk integrasjon mot NGCC. Den spesielle sorbenten er dessuten ikke langtidstestet i realistisk mekanisk og kjemisk miljø, ei heller konseptet for varmeveksling mellom «catalytic total combustor» og sorbenten. Målet med denne fasen i MBCL utviklingen var å få på mer kunnskap om de kritiske teknologielementene og markedsmulighetene før man går i gang med «Hot MBCL Test Rig».
Hva har prosjektet gjort i form av aktiviteter?
– I WP1 er det utviklet en «one pot» metode, 20 kg pellets er produsert og testet.
– I WP2 ble pellets fra WP1 karakterisert og testet for mekanisk stabilitet.
– I WP3 ble et mulighetsstudie av MBCL teknologien gjennomført.
– I WP4 ble en ny «total combustion» katalysator fremstilt.
– I WP5 ble «total combustion» konseptet for MCBL testet og validert
– I WP6 ble «Hot MBCL test rig» modellert.
– In WP7 ble det arbeidet med kommersialiseringsstrategi for MBCL.
Hva har prosjektet oppnådd? Ble målene til prosjektet oppnådd?
– WP1 & WP2: Pellets med sement som bindemiddel viste ikke god nok mekanisk styrke, men 2. generasjons sorbent med boehmite som bindemiddel viser svært lovende mekanisk styrke og syklisk CO2 fangst kapasitet i gass blanding som simulerer NGCC eksos gass.
– WP3: Teknologisk modenhetsnivå for alle elementer som inngår i MBCL teknologien er analysert og en plan for å løfte MBCL til TRL5 i kommende test prosjekt er etablert.
– WP4 & WP5: En ny 10Co-CeO2/Al2O3 «total combustion catalyst» er fremstilt (100gm) og testet for stabilitet i relevant forbrenningsprosess. En laboratorie test enhet av «total combution unit» er utviklet og testet. Videreutvikling av konseptet er nødvendig for å oppnå jevn varmeflux og temperatur, og metoden for å oppnå dette er i ferd med å bli patentsøkt.
– WP6: Den kinetiske modellen utviklet i tidligere prosjektfaser er integrert med multi-fluid reaktor modell og brukt til å simulere basis design av hot MBCL test rig.
– WP7: En kommersialiserings strategi for MBCL er foreslått basert på teknologisk- og markedsrisiko .
Fremtidige planer?
Teamet arbeider nå med søknad for neste fase som er å design, bygge og teste en «Hot MBCL Test Rig». Planen er å installere en slik test rig på SINTEF sitt test senter på Tiller og kjøre langtidstester av MBCL på ekte røykgass.