Skip to main content
Gassnova
 
Search button icon
  • Nyhetsbrev
  • Nyheter & media
  • Organisasjon
  • Kontakt
  • CCS-ordliste
  • Om Gassnova
    • Karbonfangst og -lagring
    • CCS-kunnskap
    • Om Gassnova
  • Forskning og utvikling (CLIMIT)
    • Hovedside
    • Søk om støtte
    • Prosjekter
    • Om CLIMIT
    • CLIMIT`s prosjektportefølje
    • CLIMIT Summit
    • USA & Norge samarbeid
  • Demo av CO2-fangst (TCM)
  • Erfaring fra Langskip
    • Hovedside
    • Om Langskip
    • Dokumenter/rapporter fra Langskip
    • Tidslinje
View all posts in nyheter Nyheter

23.03.2023

Kort om CLIMIT-Demo prosjektet «Technology qualification of low-pressure CO₂ ship transportation»

Som prosjektnavnet antyder, skal prosjektet gjennomføre en teknologikvalifisering av skipstransport med CO2 ved lavt trykk. Prosjektet ledes av DNV i samarbeid med følgende partnere: Equinor, Shell, TotalEnergies og Gassco.

Prosjektet har et kostnadsbudsjett på 26 MNOK og fikk innvilget 32 % støtteandel fra CLIMIT-Demo i 2021.

DNV`s visual CETO value chain. Illustrasjon: DNV

LP-transport er en uprøvd løsning

I dag transporteres CO2 i flytende form på skip med trykk og temperatur i området 15 barg og -25 deg C, som kalles «mellom-trykk (engelsk: MP)». Samtidig ser prosjektets partnere mulige fordeler med bruk av lavere trykk for skipstransport av større volumer av CO2. Det aktuelle trykk/temperatur-området er 6 barg og -50 degC, og kalles for «lavt trykk (engelsk: LP)». Den potensielle fordelen med LP-transport er at lavere trykk gjør det mulig å bygge større tanker og skip, som igjen kan gi lavere kostnader per tonn lastekapasitet for LP-skip enn for MP-skip.

LP-transport er en uprøvd løsning med høyere risiko enn MP-transport. LP trykk, og temperatur ligger nærmere trippelpunktet til CO2 enn MP. I trippelpunktet møtes de tre fasene fast stoff (tørr-is), gass og væske. LP-transport har dermed mindre margin til en uønsket fase-endring enn MP, noe som medfører en teknisk risiko som må defineres og minimaliseres med god design av prosessene i transportkjeden. Partnerskapet i prosjektet ønsker å kvalifisere LP-transport for å ha muligheten til å kunne bruke denne løsningen i framtidige faser av Northern Lights og andre framtidige CCS-kjeder med behov for transport av større volumer CO2.

Hovedaktiviteter

Prosjektet skal gjennomføres i henhold til DNVs anbefalte praksis “DNV GL RP-A203 Technology Qualification”, og består av to hovedaktiviteter:

1) Design av skip med lastekapasitet på 30 ktonn, lastesystem (tanker laste/losse-system), og anlegg for flytendegjøring av CO2.

2) Simulering og eksperimentell testing: Utvikling av prosess-simulerings-verktøy for lasting/lossing (bedre definisjon av risiko for dannelse av tørris), og eksperimentell testing i nærheten av trippelpunktet som underlag til å bestemme sikkerhetsmarginer.

Hensikten med prosjektet er å redusere risiko til LP transport og prosjektets mål er å kvalifisere LP transport til bruk i framtidige CCS-kjeder.

Gabriele har bakgrunn i sjøarkitektur og marint ingeniørfag fra Universitetet i Genova, Italia.

Ansatt i DNV i 2007 og jobbet som konstruksjonsingeniør i Maritime Advisory med fokus på ultimate styrken til fartøy og offshore-strukturer, regelutvikling, FoU, designverifisering, feilsøking. Medlem av ISSC siden 2015, han er for tiden med i «Renewable Energy»-komiteen.

Gabriele bidro i prosjekter innen produksjon, transport og lagring av flytende gass og konseptutvikling med økende søkelys på frakt av CO2 i sammenheng med CCS og CCU. For tiden, på vegne av DNV, leder han JIP om teknologikvalifisering av lavtrykkstransportløsninger.

DNVs beskrivelse av prosjektet
footer logo

CLIMIT er et nasjonalt program som i 20 år har gitt økonomisk støtte til forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologier for en mer effektiv CO2-håndtering.

Kontakt oss
E-post: postmottak@gassnova.no
  • linkedin sosial ikon
  • youtube sosial ikon
gassnova © 2025
Webdesign og Webutvikling av Increo
nettredaktør Personvern TILGJENGELIGHETSERKLÆRING