24.06.2024
CO₂LOS IV; Optimalisering av CO₂-transporten
CO2LOS IV har som mål å optimalisere logistikken for maritim CO2-transport og redusere kostnadene. Flere store partnere som Equinor, TotalEnergies og Gassco har vært involvert fra starten, og interessen for prosjektet er stor.
CO2LOS IV er et samarbeid mellom hovedpartnerne Brevik Engineering AS og SINTEF AS,
med et budsjett på 10,5 millioner kroner. CLIMIT bidrar med 37 prosent av finansieringen.
Brevik Engineering er prosjekteier og prosjektansvarlig, og samarbeider tett med SINTEF og de øvrige partnerne om å gjennomføre prosjektet.
Copyright: Brevik Engineering
Flere tidligere faser
Prosjektet bygger videre på erfaringer og resultater fra tidligere faser, CO2LOS II og III. Her var fokuset å utvikle flere verktøy for å redusere kostnadene ved CO2-transport, og å undersøke ulike aspekter som flytendegjøring, mellomlagring og terminaler. I CO2LOS IV benyttes denne kunnskapen til å teste realistiske tilfeller, både i Europa og Asia. Prosjektet studerer både hvordan CO2 kan transporteres mellom havner, og hvordan CO2 kan transporteres fra innlandsområder til havner og videre til lagringssteder.
– CO2LOS-prosjektene startet i 2018 som et samarbeid mellom Brevik Engineering og SINTEF, med finansiering fra CLIMIT. Vi fikk med oss flere store partnere som Equinor, TotalEnergies og Gassco. Utover i prosjektet har det vært økende interesse og store aktører som Mitsubishi Heavy Industry, Mitsubishi Cooperation, BP, Mitsui OSK, IMODCO/ SBM og Exxon Mobil er kommet med, sier Ragnhild Skagestad i SINTEF AS, prosjektleder for CO2LOS-prosjektene.
Kostnadsestimeringsverktøyet «CO2LOS Cost Tool»
«CO2LOS Cost Tool» er utviklet for å estimere kostnader i hele logistikk-kjeden. Her kan ulike scenarier kjøres for å se hvordan endringer i volum, trykk eller transportmetode påvirker kostnadene fordelt på det enkelte segment – både når det gjelder rør og skipstransport. Verktøyet er utviklet i samarbeid med prosjektpartnerne, og eies av Brevik Engineering og
SINTEF AS.
Miljøpåvirkning og offentlig aksept
– Vi ser på utslipp i hver enkelt del av transportkjeden og estimerer hvordan våre endringer påvirker, for eksempel med hensyn til skipets drivlinje. Vi legger stor vekt på miljøvennlige løsninger. Dessuten er offentlig aksept en utfordring. Her er det viktig med god kommunikasjon og forståelse fra myndigheter og lokalbefolkningen – spesielt i prosjekter som involverer transport gjennom sårbare områder. En del av løsningen er å være åpne og transparente om planer og resultater, sier Ragnhild videre.
Tekniske utfordringer
Kjerneutfordringene i CO2LOS IV har vært å optimalisere hele logistikk-kjeden for CO2-transport. Dette inkluderer alt fra flytendegjøring og komprimering, til mellomlagring og terminaler. Prosjektet har undersøkt muligheten for å injisere CO2 direkte i reservoarer offshore – noe som ikke er problemfritt, men som kan redusere kostnadene betydelig.
– Skipstransport av CO2 er en svært fleksibel løsning, spesielt med tanke på fremskrittene innen autonomi og lavutslippsskip. Vi tror at dette blir en viktig del av fremtidens løsninger for CO2-håndtering. Skipstransport kan være kostnadseffektivt og tilpasses ulike geografiske og logistiske behov. Det gjør denne løsning svært attraktiv, avslutter Ragnhild Skagestad i SINTEF AS.
Nøkkelfaktoren for suksess
Ernst Petter Axelsen i Gassnova er CLIMITs representant i CO2LOS IV. Han mener at grunnlaget for den gode dynamikken i prosjektet er det sterke samarbeidet mellom de ulike partnerne. – Dette har gjort det mulig for prosjektet å dele kunnskap og erfaringer på en effektiv måte. Det har også vært avgjørende å ha god balanse mellom forskning og praktisk ingeniørarbeid,
noe som tilrettelegger for realistiske og anvendbare løsninger. Dette er noe av kjernen i CLIMITs målsettinger og noe vi vektlegger ved tildelingen av midler, sier Ernst Petter i Gassnova.
Etter planen skal CO2LOS IV ferdigstilles medio 2025.